Blogger Widgets

Greeting!

Sunday, January 23, 2011

Lagenda: Kum Kum

Assalamualaikum.... hai semua...pernah dgr tak pasal Kum Kum?
Ape sebenarnye Kum Kum nie?? hmmm... nk taw? ok, research kite bermule skrang...


Mereka bercadang untuk berkahwin dan merantau
ke sebuah kampung ke kampung yang lain.
 Pada suatu ketika dahulu, terbitnya kisah seorang wanita muda dan cantik digilai oleh orang ramai. Namanya Kalsom, [sesetengah cerita mengatakan Mawar dan Kumaira]. Kalsom berkawan lama dengan seorang lelaki bernama Rusdi, [nama lelaki tak pasti]. Mereka berkawan lama bahkan ibu Kalsom tidak mengetahui perkara ini. Sehinggalah suatu hari
mereka bertunang dan dipersetujui oleh kedua ibubapa Kalsom. Namun, ikatan pertunangan itu berakhir dengan  keterlanjuran cinta mereka. Sebulan kemudian, Kalsom mendapati yang dia sedang berbadan dua. Dengan rasa kecewa oleh orang tuanya, Kalsom telah dihalau bersama-sama Rusdi yang hanya anak yatim piatu. Mereka bercadang untuk berkahwin dan merantau ke sebuah kampung ke kampung yang lain. Sehinggalah suatu hari Rusdi ditimpa malang di hempap pokok. Kematian Rusdi menyebabkan Kalsom menyara diri sendiri. Disebabkan kedengkian orang kampung akan kecantikannya, Kalsom sering difitnah dan dipulau oleh orang kampung. Semasa Kalsom berjalan pergi ke kedai dalam keadaan yang sarat mengandung, Kalsom telah dimarahi oleh jirannya. Kalsom bergegas berjalan ke arah rumahnya sambil menangis. Tiba-tiba, dia telah dilanggar oleh kereta di tepi jalan. Orang tersebut telah menggulingkan dia ke belukar lalu lenyap entah ke mana. Sejak hari itu, roh Kalsum tidak tenteram dan merayau dari rumah ke rumah untuk meminta susu. 


 Hah....gitu lar citernye... caye ke x?? terpulanglah kpd korang ye... hheheh :)
Asal name Kum Kum nie disebabkan  die memberi salam "Assalamualaikum...Kum...Kum..." 
terus orang gelarkan die Hantu Kum Kum..Hantu Kum Kum... 


Hantu Kum Kum yang pernah di"snap" oleh kamera
dan telah keluar di suratkhabar pada era 90-an.
Oklar...fakta dan info yg aku tahulah...Hantu Kum Kum nie telah merayau byk tempat sehinggalah dalam era 90-an gitu, die telah merayau ke pinggiran Sijangkang, Taman Dato' Hormat dan kawasan Banting, [bg yg duduk dekat2 ngan ak, fhm2 je lar]... Sehinggalah keluar suratkhabar... nie pic nyer..


 Hantu Kum Kum nie mule popular pade tahun 2010 November lalu...hahahah mesti korang penah dgr dn tgk kan citernyer... Kum Kum di Astro Ria.

4 comments:

  1. dia nk mrayau kt banting ke kat umah shahfiq ke ok la, ni kt sijangkang yg x leh than nihhh....
    shuuuh, gi la hijrah kt tmpat laen..

    ReplyDelete
  2. cantik pulak pompuan tu......
    ok gud..
    pasal hantu kum2 no komen..

    ReplyDelete
  3. nnti ade lg citer yg akn menyusul....tunggu....

    ReplyDelete

Hammy Hamster !